۱۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

بتن شفاف

بتن شفاف

بتن شفاف

استفاده از تکنولوژی نانو امکان تولید بتن شفاف را فراهم نموده است. این نوع بتن تحولی عظیم در زمینه طراحی ساختمان‌ها و سازه‌های شهری از قبیل پل‌ها را ایجاد می‌نماید.‌ با افزودن فیبرهای شیشه به مخلوط خرده سنگ، سیمان و آب به شیوه‌ای متفاوت‌ محصولی خارق العاده تهیه می‌شود.‌

 

ادامه مطلب
۰ ۰ ۰ دیدگاه

تخته های منیزیمی

تخته های منیزیمی

 تخته‌های منیزیمی (تخته‌های چند منظوره)

استفاده از تخته‌های سبک به منظو کاهش وزن نماکای در ساختمان و نیز سهولت و سعت بخشیدن به اجرا یکی از راهکارهای مناسبی است که به تازگی وارد فرهنگ ساختمان سازی کشور شده است. با توجه به تنوع این تخته‌ها و بهره گیری از انواع مصالح ساختمانیدر آنها، استقبال زیادی از این محصول به عمل آمده است. تخته‌های منیزیمی (تخته‌های چند منظوره) که به مستربورد نیز شهرت یافته‌اند‌. در زمره تخته‌های سبک با مصارف ساختمانی قرار می‌گیرند که در ساخت آنها بیشترین استفاده از الیاف معدنی به ویژه منیزیم شده است‌. این تخته‌ها در گروه محصولات بدون آزبست قرار می‌گیرند و جایگزین مناسبی برای محصولات قدیمی مشابه محسوب می‌شوند.

ادامه مطلب
۰ ۰ ۰ دیدگاه

سنگ های ساختمانی

سنگ های ساختمانی

 سـنـگ در صنعت ساختمان

سنگ‌های ساختمانی در ساختمان‌ها اغلب از سنگ لاشه همراه با ملات‌های گچ و آهک هستند. اگر چه این نوع سنگ‌ها به علت سنگینی و مشکلات حمل و نقل و استخراج تا حدی جای خود را به مصالحی نظیر آجر داده، اما همچنان اهمیت خود را در ساختمان‌های سنگین و سخت نظیر پل‌ها‌، تونل‌ها، بهمن گیرها، دیوارهای حائل و سنگ چین‌ها، کرسی چین‌ها و غیره حفظ کرده است. بطور کلی سنگ طبیعی را که دارای مقاومت کافی در شرایط جوی و رنگ جالبی باشد می‌توان در عملیات ساختمانی و به صورت سنگ لاش‌‌، سنگ قواره‌، سنگ باربر‌، سنگ پلاک‌، سنگ درپوش‌، سنگ ستون و حتی به صورت ظروف و وسایل سنگی استفاده نمود.

ادامه مطلب
۰ ۰ ۰ دیدگاه

موزائیک فرش

موزائیک فرش

 فرش موزاییک

‌فرش موزاییک‌ را در هر نوع زمین (خشک، نیمه خشک و مرطوب) یا در هر طبقه را نمى‌توان مستقیماً روى خاک یا عایق کارى انجام داد. زمین را باید‌ کف‌سازى کرده و پس از آن به وسیله‌ى موزاییک فرش کرد.

 

دلیل گذارى فرش موزاییک

به نوارهایى از موزاییک که در کناره‌هاى محل فرش کردن موزاییک انجام مى‌شود، دلیل موزاییک و عمل صورت گرفته را، دلیل گذارى مى‌گویند.

موزاییک فرش کردن بقیه کف

ملات بین دو دلیل به صورت تخت و بلند‌تر از سطح زیر موزاییک دلیل (به اندازه‌ى ۵ میلیمتر) پخش مى‌شود. سپس ریسمان کشى بین دو دلیل انجام مى‌شود و موزاییک فرش با رعایت درز لازم ( ۵ میلیمتر) در راستاى ریسمان کار قرار گرفته و با استفاده از تخماق کوبیده شده و نصب مى‌شود.

ادامه مطلب
۰ ۰ ۰ دیدگاه

مراحل ساختمان سازی

مراحل ساختمان سازی

 بازدید از زمین

قبل از شروع هر نوع عملیات ساختمانی باید زمین محل ساختمان بازدید شده و وضعیت و فاصله‌ی آن نسبت به خیابان‌ها و جاده‌های اطراف و همچنین چگونگی دسترسی به خیابان‌های اصلی مورد بازرسی قرار گیرد. بعد از بررسی‌های کافی و در صورت نبود مشکل اقدام به آغاز پروژه می‌نماییم. در این بررسی‌ها باید دقت شود تا ما مشکلی از لحاظ ورود و یا خروج ماشین آلات نداشته باشیم و ضمناً جای کافی برای مصالح پای کار فراهم کنیم. سپس نسبت به ریشه کنی (‌کندن ریشه‌های نباتی که ممکن است در زمین روییده باشند‌) اقدام می‌شود و خاک‌های اضافی به بیرون حمل شود و بالاخره باید شکل هندسی زمین و زوایای آن کاملاً معلوم شده و با نقشه ساختمانی کاملاً مطابقت داشته باشد.

ادامه مطلب
۰ ۰ ۰ دیدگاه

تعمیر و بازسازی ساختمان ها

تعمیر و بازسازی ساختمان ها

 ‌تعمیر و بازسازی ساختمان‌ها

اصولی که در ‌تعمیر و بازسازی ساختمان‌ها ذکر می‌شود بایستی در تمامی عملیات ‌تعمیر و بازسازی ساختمان‌ها ‌به دقت در نظر گرفته شوند. ‌به ویژه در مورد ساختمان‌های قدیمی یا آسیب دیده بنایی، حایز اهمیت هستند.

  • تقویت ساختمان به وسیله حذف تمامی بارهایی که امکان برداشت و کاهش آنها وجود دارد (پوشش‌های سنگین، سایه‌بان‌ها، بالکن‌های سنگین و غیره)
  • بایستی توجه خاصی به بالکن‌هایی که در مصالح بنایی قرار گرفته و ثابت شده و با وزن دیوار بالایی آن در تعالند، معطوف شود. در چنین مواردی قبل از انجام دادن هر نوع عملی بر روی دیوار بالایی این نوع بالکن‌ها، خود بالکن بایستی به طور صحیح مهار و تقویت شود.
  • پر کردن بازشوهایی که به گوشه‌های ساختمان خیلی نزدیک است و اضافه کردن دیوارهای جدید برای اصلاح خروج از مرکزیت ممکن بین مرکز جرم‌ها و مرکز برش.
  • قابیلت دسترسی استفاده از روش‌های معتبر که با مصالح تضمین شده، تجربیات شخصی و نظارت پیوسته، بتواند به راحتی مورد اجرا قرار گیرد.
  • در حین عملیات تعمیر، توصیه کلی بر آن است که به منظور مقابله با ساخت ناصحیح یا طراحی ناموفق محتمل در مقابله زلزله، ساختمان‌ها مورد تقویت قرار گیرند.
  • در صورتی که میزان نامتقارن بودن ساختمان زیاد باشد یا وقتی که ساختمان یک طبقه‌ای به ساختمان دو طبقه متصل می‌شود‌، ضروری به نظر می‌رسد که پیوستگی ساختمان در نقاط مزبور قطع شده و بر حسب نیاز، یک دیوار یا یک تیر جدید در این مقاطع قرار داده شود.
ادامه مطلب
۰ ۰ ۰ دیدگاه

تست

۰ ۰ ۰ دیدگاه

طراحی روشنایی ساختمان

طراحی روشنایی ساختمان

 

طراحی روشنایی ساختمان

در این قسمت، مراحل طراحی روشنایی ساختمان مطلوب برای فضاهای داخلی با استفاده از روش‌های لومن منطقه‌ای (نوع اول و نوع دوم) ارائه شده است. روش لومن منطقه‌ای (نوع اول) دقیقتر است. روش طراحی لومن منطقه‌ای (نوع دوم) سریعتر بوده و به ندرت مورد استفاده طراحان قرار می‌گیرد. طراح سیستم روشنایی باید ابتدا با توجه به ارزیابی‌هایی که در مورد فضا انجام می‌دهد، اطلاعات اصلی در مورد کاربری، ابعاد دقیق فضا، ارتفاع سطح کار، میزان انعکاس نور از سطوح داخلی فضا را بدست آورد. در ادامه با توجه به اطلاعات بدست آمده و شرایط محیط، کاربری و نیازهای فضا، طراح نسبت به انتخاب نوع چراغ اقدام و طراحی سیستم روشنایی با استفاده از مشخصات و جداول فنی چراغ اقدام خواهد بود.

لامپ‌ها

بطور کلی با توجه به ساختار تولید شار نوری با استفاده از انرژی الکتریکی، لامپ‌ها به دو دسته  لامپ‌های رشته‌ای (التهابی) و لامپ‌های گازی (تخلیه در گاز) تقسیم می‌شوند. البته لامپ‌هایی با فناوری ترکیب این دو دسته مانند لامپ‌های آمیخته نیز وجود دارند. لامپ‌های رشته‌ای بر اساس عبور جریان الکتریکی از فلزی با مقاومت بالا مانند تنگستن که بصورت  مارپیچ درون حبابی که از گاز خنثی پر شده تشکیل شده است. در این لامپ با افزایش گرما، طیف تشعشع شدت توسط لامپ به شمت حدود طول موج کوتاهتر یعنی رنگ سفید حرکت می‌کند. البته بیشترین تشعشع در این درجه حرارت در گستره مادون قرمز قرار می‌گیرد که باعث تلف شدن انرژی به صورت گرما می‌شود.

ادامه مطلب
۰ ۰ ۰ دیدگاه

محوطه سازی

محوطه سازی

 محوطه سازی

منظور از محوطه سازی، تسطیح و آماده سازی محوطه ساختمان‌های پروژه، سیستم‌های ارتباطی شامل خیابان سازی، پیاده‌روسازی، شبکه‌های جمع آوری آب و فاضلاب، آبرسانی، شبکه‌های توزیع نیروی برق و گاز و بالاخره ایجاد فضای سبز است. پیمانکار موظف است با توجه به نقشه‌های اجرایی و برنامه زمانبندی اجرای عملیات، نسبت به اجرای مرحله به مرحله کار اقدام نماید. تقدم و تأخر اجرای قسمت‌های مختلف کار و هماهنگی آن با سایر پیمانکاران پروژه که زیر نظر دستگاه نظارت صورت می‌گیرد، باید توسط پیمانکار رعایت شود تا از دوباره کاری‌ها و به وجود آمدن اشکالات بعدی جلوگیری شود‌. در صورت عدم رعایت نکات لازم در اجرای مرحله‌ای کار، پیمانکار مسئول بروز اشکالات بعدی خواهد بود و برای رفع این مشکلات، باید به هزینه خود و زیر نظر دستگاه نظارت عمل نماید. قبل از شروع عملیات اجرایی رعایت نکات زیر توصیه می‌شود.

ادامه مطلب
۰ ۰ ۰ دیدگاه

الزامات طراحی و اجرای نمای سنگی

الزامات طراحی و اجرای نمای سنگی

نمای سنگی

سنگ‌ ساختمانی به دلیل زیبایی ظاهری و هزینه نگهداری پایین، از جمله سنگ‌های متداول به شمار می‌روند. در هنگام انتخاب سنگ ساختمانی لازم است به دوام و پایداری در برابر عوامل جوی، تغییرات ابعادی، مقاومت فشاری، تخلخل، پایداری در برابر نمک‌های محلول و بخارات شیمیایی توجه شود. در صورت اجرای صحیح و اصولی سنگ ساختمانی، نمای سنگی از دوام بالایی برخوردار است. طراحی و نصب سنگ نما به روش صحیح و اصولی، بر اساس قابلیت‌ها و محدودیت‌های سنگ و سیستم نگهدارنده آن به منظور مقاومت در برابر تمامی نیروهای وارد بر آن بر اساس ضوابط نشریه شماره ۷۱۴ باید صورت پذیرد.

ادامه مطلب
۰ ۰ ۰ دیدگاه


مهندس محسن محمدی

پیمانکاری و اجرای ساختمان بصورت کلی و جزئی
طراحی و اجرای سوله
طراحی و اجرای ویلا
بازسازی واحدهای قدیمی
بهسازی و مقاوم سازی لرزه ایی
طراحی و محاسبات انواع سازه
بتنی
فلزی
صنعتی
به همراه نقشه های کامل سازه ، لیستوفر و دفترچه محاسبات

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی